
"Az élet a rajzolás művészete, radír nélkül."John W. Gardner
A maszatolást már egészen kicsi kortól az otthoni környezetben, akár 6-8 hónapos kortól el lehet kezdeni, amikor a baba elkezd nyúlni, markolni és érzékelni a különböző textúrákat, amikor elindul a hozzátáplálás. Természetesen a tevékenység mindig az életkornak megfelelő módon történik. Biztonság az első szempont!
A kéz a felfedezés eszköze, amely lehetővé teszi azt, hogy a környezetünket meg tudjunk ismerni. A mozgásfejlődéssel párhuzamosan egyre több minden válik elérhetővé, megfoghatóvá a kezecskék számára.
Már a 8. magzati hétben elindulnak a taktilis azaz a bőrérzékelésért felelős idegsejtek fejlődése. Ezzel is jelezve a fejlődésben betöltött fontos szerepét.
Az idő előre haladtával ez a felfedezés egyre kaotikusabbnak, maszatosabbnak fog tűnni, de ez teljesen rendben is van így, mert számos lehetőséget ad fejlődésre, így a következő területeken:
Szenzoros érzékelés
A maszatolós több érzékszervet is fejlődésre sarkall, így a bőr, látás, szaglás, olykor az íz érzékelést is. Millió érzékszervi élmény, amely mind az idegsejti kapcsolatokat serkentik a központ idegrendszerben is. A szenzoros feldolgozás fejlődéséhez elengedhetetlen ez a fajta tapasztalatszerzés.
Finom-motorika
A maszatolás, sarazás és egyéb kreatív tevékenységek lehetőséget adnak arra is, hogy a finom tapintás és motorika is szabadon, játékosan fejlődjön. A szem-kéz koordináció is terepet kaphat egy gyurmázás, homokozás, festés és egyéb más tevékenység során, amikor morzsol, gyúr, formáz.
Kognitív képességek
Semmi kétség, hogy mind emellett a kognitív képességek alapjait tehetik le a gyermekek egy ilyen játékos helyzetben: megfigyelnek, gondolkodnak, terveznek. A legelső tapasztalatok, ok-okozati összefüggések ezekben születnek és további kísérletezésekkel.
Szociális és kommunikáció fejlődés
A közös homokozás, ahol először kapnak lehetőséget arra, hogy kortársakkal érintkezzenek, kapcsolatot teremtsenek, osztozkodjanak, kivárjanak. Tehát így egyértelmű, hogy a gyermek ezekben a játékos szabad felfedezésekben kifejezhetik mit szeretne, hogyan szeretne, kivel szeretne játszani, milyen eszközre van szüksége és mind emellett új szavakat tanul az éppen aktuális sarazó, maszatoló játék által.
Képzelet, kreativitás
A legfontosabb lépcső a fejlődés során, hogy a gyermek kreativitásához teret adjunk. A sarazó helyzetek azok, ahol szabadon alkothat, játszhat a kisgyermek. A probléma megoldás, gondolkodás egyedül és csapatban miközben különböző anyagok, eszközök közül választhatnak.
Érzelmi szabályozás
Mi más, mint a szabad játék az, ahol a legjobban ki tudja fejezni vagy le tudja vezetni a gyermek az energiáit. Ki tudja adni, játszani az aktuális érzéseit, megéléseit.
A maszatolós játékok biztonságos keretek között zajlanak. Az adott kereten belül szabadon próbálkozhat, hibázhat, újra próbálhat anélkül, hogy bárki beleszólna és minősítené. A szabad játék ezért is fontos, kifejezheti érzéseit, kreativitását egy előíteletektől, elvásáraktól mentes környezetben.
Kapcsolódás a környezetünkhöz
A legfontosabb, amely egyre kevesebb hangsúlyt kap, hogy csatlakozzunk a környezetünkhöz. A természetes anyagokkal való találkozás, kapcsolódás borzasztóan fontos. Régebben ezek a helyzetek elérhetőek voltak sokkal könnyebben, mint manapság. Nagyon fontos kapcsolódni a természethez, lelassulni és megfigyelni a világot.
Jól látható, hogy mennyi mindenre van fontos hatással a kisgyermekek fejlődésében a maszatolós, sarazós, tapicskolós játékok a nagy és finommozgásokon keresztül, az érzelmi és értelmi fejlődésen át a természethez történő kapcsolódásig.
A témát folytatjuk tovább! Ha van jó saját élményed várom, hogy megosztd velem!
